Na spomen Montesori vrtića, roditelji se često pitaju u čemu se Montesori vrtić razlikuje od ostalih vrtića?
U montesorskom vrtiću dete neometano uči kroz igru, različite oblike rada, strukturirane i nestrukturirane aktivnosti, a celo vreme uvažavaju se njegove potrebe. Dete se igra i uči spontano, uči čineći, radeći neovisno, pojedinačno, u paru ili u manjoj grupi, uz brojne aktivnosti i pribore koji su za njega pažljivo pripremljeni u estetski uređenoj okolini prema svim montesorskim načelima. Takav vrtić detetu pruža podsticajnu okolinu za razvoj nezavisnosti i samostalnosti, uz individualiovani pristup vaspitača i pravo na različitost. Velika sloboda unutar granica koje su dogovorene pruža dtetu mogućnost da nezavisno i u potpunosti razvija svoje potencijale.
Kako montesorsko okruženje utiče na decu?
Navike, veštine i znanja koje dete usvoji u montesorskoj okolini pomoći će mu da radi efikasnije, zapaža pozornije, da se koncentriše delotvornije i da se lakše snađe u novim situacijama, gde se god nalazilo.
Kakva je uloga montesorske vaspitačice?
Rad vaspitačice u montesorskoj grupi zasniva se na mnogo posmatranja. Prema svojim zapažanjima, ona pažljivo priprema okolinu koja će deci biti zanimljiva i pomaže deci nenametljivim vođenjem. Vaspitačica u grupi može da radi individualno s detetom dopuštajući mu da odabere aktivnost kojom želi da se bavi. Povlači se dok dete radi i dopušta mu da uživa u nepodijeljenu zadovoljstvu vlastitim “radom”, “delom” i “otkrićem”.
Organizuje rad u maloj grupi, u paru ili sa svima u krugu, priprema slobodne i vođene aktivnosti te projekte prema podsticaju iz grupe.
Da li sloboda podstiče zbrku?
Načelo slobode u vrtiću ili učionici je sloboda unutar dogovorenih granica. Dete je slobodno u svemu što čini sve dok je to u granicama sigurnosti prema sebi, drugima i okolini. Dok ne ometa ostale. Štaviše, deca koja su slobodna da slede unutrašnje potrebe i zanimanja disciplinirana su, sretna, zadovoljna i sasvim zaokupljena svojim radom.
Kada bi dete po metodi Montesori trebalo upisati u vrtić?
Marija Montesori ističe nekoliko “osetljivih” razdoblja tokom kojih je dete najspremnije da usvoji određene veštine, sposobnosti ili znanja. U dobu od 2,5 do 3,5 godine razvija se osećaj za red, koncentracija, koordinacija i nzavisnost socijalizacija. To je najbolje vreme da se dete uključi u montesorski vrtić jer upravo tada ono gradi temelje svoga budućeg društvenog ponašanja i učenja.
Kakva je prilagođenost dece iz Montesorkog vrtića u osnovnu školu s redovnim programom?
Deca koja su pohađala montesorski vrtić sveukupno su vrlo prilagodljiva tokom prelaska u školu. Brzo se i bez većih poteškoća uklapaju u novu okolinu. Često su bolji učenici od vršnjaka, mirotvorci i pristojnog su ponašanja.
Zašto Montesorski vrtić ističe važnost redovnog pohađanja vrtića svih pet radnih dana u nedelji?
Kontinuirano pohađanje programa nužno je da bi se sva montesorska načela mogla zaista i primeniti. Važno je u ranom dobu spontano ali sistemski sticati radne navike i dobar odnos prema obvezama. Dete čije je dolaženje u vrtić isprekidano i neredovno nema takve mogućnosti.
Kome je namenjena metoda Montesori?
Montesori je pedagoški koncept prikladan svakom detetu. Primenjuje se u celom svetu i dobar je za svu decu, bez obzira na sposobnosti. Od dece s poteškoćama u razvoju do darovite dece.
Koliko traje godina u Montesorskom vrtiću?
Pedagoška godina u montesorskom vrtiću podudara se s pedagoškom godinom u ostalim dečjim vrtićima. Započinje u septembru i traje do kraja avgusta. Tokom letnjih meseci organizuje se letnji program.
Sledi li metoda Montessori nova vaspitno-obrazovna naučna otkrića?
Montesori nije rigidan, statičan ili zatvoren vaspitno-obrazovni sistem.
Podstiču li se roditelji na učestvovanje u aktivnostima vrtića?
Kako bi dete imalo što sličniji vaspitni uticaj u vrtiću i roditeljskom domu, jako je važna saradnja s roditeljima. Različitim aktivnostima vrtić nastoji da roditelje što više uključi u neposredan rad. Edukovani roditelj tako bolje upoznaje svoje dete i svi zajedno neometano rastu.
Da li je Montesori vrtić skup?
Montesorsko predškolsko caspitanje je nešto skuplje od ostalih, najviše zbog posebnog programa, biranih pribora i aktivnosti, uređenja okruženja i dodatno stručno osposobljenih vaspitačica. Mnogi načnici tvrde da je za život važnije predškolsko vaspitanje nego fakultetsko obrazovanje, a dete koje odmalena stekne naviku učenja i rada, veruju montesorski vaspitači, s uspehom će se time koristiti tokom celog života.
Tekst: Lejla Dervoz Rajić